Jak efektywnie pracować w domu?

31 marca 2022

Do tej pory praca zdalna istniała jako dodatek do pracy w biurze. Przeważnie była pewną formą korzyści dla pracownika. Dzisiaj z uwagi na wciąż trwający stan pandemii wielu z nas odesłano na tzw. home office. Lecz nie wszyscy umieją poradzić sobie z takim trybem pracy. Kluczem jest dobra organizacja. Jak zatem zaplanować sobie pracę w warunkach domowych?

W związku z bieżącym stanem epidemiologicznym, mnóstwo przedsiębiorstw zdecydowało się przenieść na tryb home office. Dla części osób, które nie miały przedtem styczności z takim systemem pracy, efektywna organizacja czasu jest ogromnym wyzwaniem, bo wymusza zastosowanie kilku nowych reguł.

Jak stworzyć ergonomiczne miejsce do pracy w mieszkaniu?

Na początku warto znaleźć sobie optymalne miejsce do pracy. Najlepszą opcją jest gabinet specjalnie dla niej przeznaczony. Lecz nie zawsze jest to wykonalne. Częściej posiadamy jedynie kilka metrów kwadratowych miejsca na postawienie biurka albo stolik i to także się sprawdzi. Ważne jest jednak to, aby strefa pracy była odseparowana od strefy osobistej. Obowiązkowo musimy także zadbać o oświetlenie, by w miarę możliwości było naturalne.

Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Jeżeli nie masz w mieszkaniu odpowiedniego fotela czy biurka to zalecamy zdecydować się na jego kupno z drugiej ręki bądź przejrzeć lokalne ogłoszenia o sprzedaży w internecie.

Dokładne rozplanowanie trybu pracy

W trakcie pracy w domu kluczowa jest samodyscyplina i zaangażowanie w wykonywaniu zadań. Starajmy działać tak samo, jak podczas pracy w biurze. W przypadku, gdy nasze godziny pracy są elastyczne, to radzimy wybrać te, w których pracujemy najwydajniej. Należy pamiętać, żeby w czasie pracy nie planować domowych obowiązków. Skutecznym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest korzystanie z techniki Pomodoro, która polega 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową przerwą między kolejnymi zadaniami oraz wyłączenie notyfikacji z portali społecznościowych.

Dress code a home office

Cały dzień przesiedziany w dresie mimo, że brzmi fajnie, może mieć negatywny wpływ na nasze zaangażowanie. Casualowy ubiór może być tak wygodny, że będzie wywoływać rozleniwienie. Aby temu zapobiec warto zadbać o swoją prezencję, zwłaszcza jeżeli w trakcie pracy odbywają się konsultacje przez internet. Będziesz się czuć wtedy bardziej profesjonalnie.

Utrzymanie relacji ze współpracownikami

W przypadku trybu pracy na home office znikają rytuały biurowe jak poranne rozmowa przy kawie, wspólne wyjście na lunch bądź dojazd. Do zachowania koleżeńskich relacji ze współpracownikami warto zastosować popularnych komunikatorów np. Slack. W razie konieczności skomunikowania się równocześnie z większą grupą pracowników, lepszym rozwiązaniem będzie zebranie online przez Skype, Google Meet czy Zoom. Jeżeli czujemy potrzebę rozmowy, nie obawiajmy poruszyć z kolegami z pracy także tematów prywatnych. W pracy zdalnej niesłychanie ważne jest zachowanie odpowiedniego komfortu psychicznego, zwłaszcza kiedy tylko okazjonalnie spotykamy ze znajomymi.