Bezpieczne inwestycje? Warto zamówić badania rynku

6 listopada 2016

Zaprezentowanie kolejnych produktów na rynku zawsze związane jest z pewnym ryzykiem. Możliwe jest bowiem, że klienci nie będą nimi zaciekawieni, natomiast to dla przedsiębiorcy generuje zwykle duże straty. Jak ich się ustrzec? Jak się dowiadujemy, wyjście z podobnych trudności nie jest trudne – przed dokonaniem ważnych wyborów dobrze zlecić wykonanie badań rynku. To część badań marketingowych, ale informacje, które nam dostarczą, mogą być wykorzystane również do mniej skomplikowanych celów. Jak więc wyglądają badania rynku? Jakiego typu informacji dostarczają? Jakie przedsiębiorstwa muszą zdecydować się na ich wykonanie?

Specyfika badań rynku

Badania rynku umożliwiają poznanie oczekiwań odbiorców, procesów na rynku, działań pozostałych przedsiębiorstw oraz przewidzenie najróżniejszych trendów. Aby zyskać niezbędne informacje, specjaliści przeprowadzają szereg badań. Niektóre z nich skupiają się na potrzebach kupujących, inne – środkach przekazu, technikach promocji i opinii konkretnej marki. Specjaliści zajmujący się badaniami rynku wiążą się w branżowych stowarzyszeniach – na przykład PTBRIO, zaś ich działania są określone przez normy ISO 9000.

Dla jakich przedsiębiorstw istotne są badania rynku?

Badania rynku okazują się ważne szczególnie w przypadku największych przedsiębiorstw – to one są zagrożone przez ogromne straty. Szczególnie chętnie decydują się na nie firmy funkcjonujące w takich sektorach jak programowanie, telefonia oraz instytucje publiczne. Dużym uznaniem cieszą się również w gronie kierowników dużych koncernów spożywczych. Nie oznacza to rzecz jasna, iż badania rynku adresowane są wyłącznie do dużych korporacji. Informacje, jakie za ich pomocą zdobędziemy niewątpliwie będą wszak niezbędne także do organizowania nowych kroków przez mniejsze przedsiębiorstwa.