Polbruk czy asfalt – o ścieżkach rowerowych

4 lipca 2016

W naszym kraju tworzy się coraz więcej ścieżek rowerowych, jednak i tak nie dorównujemy w tym zakresie państwom Europy Zachodniej. Zobaczmy z jakich surowców muszą być zrobione ścieżki rowerowe, żeby były w pełni bezpieczne dla przemieszczających się przez nie ludzi.

Czym charakteryzują się trwałe ścieżki rowerowe

Prawidłowo zaprojektowana ścieżka powinna być osobnym pasem, po którym odbywa się intensywny ruch jednośladów, wytyczonym tabliczką C-13. W Polsce przeważnie wykonana jest z betonowych komponentów, co jest zdradliwe, gdyż tego typu budowa wywołuje liczne niebezpieczeństwa. O wiele częściej wykorzystywane na Zachodzie jest równomierne podłoże poliuretanowe. Należy wziąć pod uwagę, że ścieżki rowerowe są niesamowicie często używane, występuje na nich duże natężenie pojazdów. Najważniejszym ich elementem jest więc odporność na czynniki mechaniczne, oraz niszczycielskie warunki pogodowe (ekstremalną temperaturę, czy wskaźniki dużo poniżej zera, mocny deszcz, grad, odmarzanie).

Ścieżki rowerowe – zasadnicze jest bezpieczeństwo

Warstwa elastyczna, którą pokryte są nowoczesne ścieżki rowerowe, wyklucza groźne sytuacje i istotnie wpływa na bezpieczeństwo rowerzystów. Stosowana jest zazwyczaj na podłożu asfaltowym. Rozpowszechniona jest również kolorowa nawierzchnia drogowa, której parametry hamujące znajdują szerokie zastosowanie. W innych krajach wcale nie występują ścieżki wykonane z kostki kamiennej.