
Kontrola czasu pracy – postaw na technologie
19 maja 2016Każdy pracodawca powinien zadbać o ewidencję czasu pracy. Wymóg ten określa prawo pracy. Ewidencja powinna dostarczać dane dotyczące tego, jak długo w kolejnych dniach spędził w pracy dany pracownik i musi uwzględniać także święta. Kontrola czasu pracy jest też niezbędna do obliczania wynagrodzenia dla pracowników i pozwala stwierdzić, ile godzin rzeczywiście wykorzystują na prace. Jak jednak ją prowadzić? Jakie rozwiązania będą pomocne dla kierownictwa oraz usprawnią kontrolę czasu pracy?
Kontrola czasu pracy – nowoczesne rozwiązania
Kontrolę czasu pracy znacznie ułatwią innowacyjne rozwiązania. W dzisiejszych przedsiębiorstwa codziennością jest już wykorzystanie w tym celu komputerowych systemów, które obliczają, ile czasu pracownik spędził w pracy. Firma musi dostarczyć pracownikom w specjalne breloczki, które po zbliżeniu do terminalu rejestrują wejście czy wyjście z zakładu, jak również ewentualne wyjście na papierosa. Elektroniczna kontrola czasu pracy zdaje egzamin zarówno w wielkich, jak mniejszych przedsiębiorstwach.
Przepisy dotyczące kontroli czasu pracy
Pamiętajmy, iż informacje zdobyte dzięki komputerowym narzędziom do kontroli czasu pracy powinny być dostępne dla pracowników – jeśli wyrażą takie życzenie. Surowo zakazane są również próby ich modyfikowania: kiedy sprawa wyjdzie na jaw, pracodawca musi przygotować się na poważne konsekwencje karne.