Domena dla Twojej strony – co warto wiedzieć zanim ją wybierzesz?

13 grudnia 2019

W okresie ostatnich trzydziestu lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego jak i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę internetową. A pierwszym krokiem ku temu jest selekcja i rejestracja domeny.

Jak dobrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojej strony?

Dobór domeny, a szczególnie tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, iż jest właściwa do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, ponieważ jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w internecie, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Podmioty o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. krakow.pl, lodz.pl czy waw.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .de (Niemcy), .be (Belgia) czy .nl (Holandia), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Rzecz jasna są też rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z prowadzeniem działalności, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .gov, .blog, .org, .edu.

Dobrze przeanalizuj także nazwę główną domeny

O wiele więcej planowania zabierze z pewnością dobór nazwy głównej w domenie. Tutaj musimy wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje już w świadomości klientów, opłaca się zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to powinniśmy wybrać nazwę chwytliwą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy ciekawych asocjacji. Pamiętajmy przy tym, żeby wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami ortografii (chociaż naturalnie nie będzie zawierać znaków diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfliktów prawnych.